tiistai 27. elokuuta 2013

Mielipidekirjoitus



Koskapa kesän aikana on keskusteltu vilkkaasti moninaisista asioista, niin minäkin koen, että minun on sanottava oma mielipiteeni tähän keskusteluun. En tietysti sitä muuten sanoisi, mutta sanon sen nyt vain siksi, että minä olen sitä mieltä, että minun mielipiteeni on oikea. 

Se on minun oikea mielipiteeni siksi, että minä olen elämässäni aina kokenut tämän oman mielipiteeni hyödyllisemmiksi kuin muiden mielipiteet.

Tämän takia kaikilla pitäisi minun mielestäni olla sama mielipide kuin minulla, koska se on hyödyllisin kaikista. Voisivat toiset itse sitä koittaa, niin huomaisivat, että tulee paljon vähemmän riitaa ja pahaa mieltä siitä mielipiteestä. Eikä sanomalehden sivujakaan tarvitsisi niin monta. Eikä bitti kuluisi hukkaan.

Monet mielipiteeni vastustajat ovat sanoneet, että heille tästä mielipiteestä ei ole hyötyä. Mitä he muka tietävät kun eivät ole kokeilleet. 

Oli minulla kerran toinenkin mielipide, kun toisten mielestä minulla piti se olla. Pakottivat suorastaan. Muttei minulle koskaan siitä mielipiteestä mitään hyötyä ollut. Koskaan en sitä mielipidettä ole tarvinnut, enkä ikinä sitä oppinut käsittämään.

Kerran kun siitä mielipiteestä porukalla puhuttiin, niin minä niin suutuin kun en sitä puhetta ymmärtänyt, että lähdin oikein pois. Sen jälkeen en ole ainakaan sitä mielipidettä kannattanut.

Joidenkin mielestä on hyvä, että olisi monta mielipidettä. En usko. Sekamelskaa siitä vain tulee. Moni on mielipiteitään tarjonnut. Koskaan en ole huolinut. Olen periaatteen ihminen.

Kerran pyysi minua yksi tuttu istumaan ja vaihtamaan mielipiteitä. En lähtenyt. Huonompaan olisi minun mielipide vaihtunut.

Muttei silti saisi toisten mielipidettä haukkua liikaa, koska voi tulla paha mieli ja mistä sitä tietää vaikka olisikin tuo toisen mielipide ihan hyvä sen toisen mielestä. Ainakaan ei saa sanoa, että on paskaa se mielipide. Se on minusta paska mielipide sellainen.

Mutta ei ole sekään hyvä jos mielipidettä liikaa laimentaa. Tai jos ei saisi mielipidettä käyttää ollenkaan vaikka sanotaan nyt sunnuntaina tai ennen yhdeksää tai valomerkin jälkeen. Kyllä kuitenkin jotain mielipiteenvapautta pitää olla.

Vaikka ei sekään ole tietysti hyvä, että on niin jyrkkä mielipide, että siksi lyö toista kuonoon ja särkee vielä naapurin ikkunan. Kalliiksi käy yhteiskunnalle sellainen mielipide.

Minusta semmoisille jyrkille ja väärille mielipiteille pitäisi säätää oikein kunnon mielipidevero. Se on minun mielipide. Saatan siinä olla väärässäkin, mutta todennäköisesti en.

Niin sen takia minä nyt vain halusin sanoa teille, että minä olen tätä mieltä ja minun mielipide on parempi kuin muiden siksi kun se ei ole väärä. Että sitten tiedätte, että kannattaa teidänkin ottaa tämä sama mielipide, niin tulee hyvä mieli molemmille. Ei tässä muuta.   

1 kommentti:

  1. Sepä oli Markus Kajon tyylillä kirjoitettu. Oli varmasti tahallista tuommoinen, sillä tuollaista vahinkoa ei voi syntyä kuin tahallaan. Tätä mielipidettäni en vaihda.

    VastaaPoista